Slå av «Finn iPhone / iPad / Apple Watch» via nettsiden icloud.com

Slå av «Finn iPhone / iPad / Apple Watch» ikon

Slå av «Finn iPhone / iPad / Apple Watch» via nettsiden icloud.com.

Du må slå av «Finn iPhone/iPad/Apple Watch» (aktiveringslås) dersom produktet skal leveres til reparasjon, selges til andre eller gis bort. Dette kan enten gjøres direkte fra produktet, eller fra iCloud nettsiden.

Slå av direkte fra produktet istedenfor fra icloud.com?

Men, dersom produktet:

  • Ikke starter opp.
  • Er så skadet/defekt at det ikke kan brukes.
  • Allerede er levert inn til service, solgt, eller gitt bort.

man slå av tjenesten via icloud.com, og detaljert oppskrift på dette finner man under her.

Slå av «Finn iPhone / iPad / Apple Watch» ikon

Du trenger / forberedelser:

  1. Datamaskin: (Mac eller PC) med tilgang til internett.
  2. Apple ID:
    • Dette er en hel e-postadresse, og det behøver ikke være en adresse som slutter på @icloud.com (det kan godt være @gmail.com, @hotmail.com, etc).
    • Dette er din «konto» hos Apple, som det meste av tjenester er knyttet til. Den ble antagelig lagt inn på produktet første gang du slo det på. Det er denne e-postadressen som blant annet blir brukt til å kjøpe og laste ned «apper» med.
    • Det er viktig at du finner den Apple ID-en som er i bruk på det produktet du skal slå av tjenesten for. Eier du flere Apple-produkter(f.eks. iPhone og iPad), er det antagelig samme Apple ID som blir brukt på begge to. Det kan også hende at det er Apple ID-en til noen andre (f.eks. mor/far) som er lagt inn på produktet, hvis noen andre har betalt for kjøp og nedlastninger, eller lignende. Oppsummert: Finn riktig Apple ID.
  3. Passord: Dette er passordet som hører til Apple ID-en (beskrevet over), og som du en gang har satt selv. Det er dette passordet du har tastet inn ved kjøp og nedlastninger  på produktet (f.eks. ved kjøp av apper).
  4. Produktet du skal slå av tjenesten for, må være «offline»/«frakoblet»: Dette vil iallfall gjøre prosessen enklere i steg 10. At produktet er offline, vil si at det ikke har noen internettforbindelse, hverken via mobildata eller Wi-Fi. Dette kan man få til på flere måter.
    – Produktet er slått av = offline
    – WiFi er slått av og flymodus er slått på = offline
    – Hvis f.eks. skjermen på en iPhone er så ødelagt man hverken får brukt den eller slått den av, så kan man ta ut SIM-kortet og ta telefonen vekk fra kjente Wi-Fi nettverk. Da vil den miste all internettforbindelse og bli «offline».

Slik slår du av «Finn iPhone / iPad / Apple Watch»:

  1. Slå på datamaskinen og åpne nettleseren (Safari, Chrome, Firefox, Opera, Explorer el. lignende).
  2. Gå til nettadressen: www.icloud.com
  3. Fyll ut Apple ID (se forklaring over) og trykk på pilen til høyre i feltet.
    Slå av «Finn iPhone / iPad / Apple Watch» guide steg 3
  4. Fyll ut passord (se forklaring over) og trykk på pilen til høyre i feltet.
    Dersom vinduet «rister» og du får en feilmelding, så vil det si at enten Apple ID-en eller passordet er feil, men du får ikke vite hvilken av dem. NB: du kan forsøke flere ganger. Men om du skriver inn riktig Apple ID, men feil passord for mange ganger, så vil du få beskjed om at Apple ID-en har blitt låst, og du får informasjon om hvordan du kan låse den opp igjen.
    Slå av «Finn iPhone / iPad / Apple Watch» guide steg 4
  5. Når man har logget seg på med rett Apple ID og passord, kommer man til denne skjermen. Samtidig blir en melding sendt til en eller flere av dine Apple-produkter (iPhone, iPad, Mac, eller alle sammen) (1.). Se på meldingen du fikk og klikk «godkjenn». Du får da se en 6-sifret kode som du fyller inn (2.) og du blir automatisk tatt videre. Hvis dette fungerte, hopp til steg 8 i guiden.
    Dersom du ikke har tilgang til et Apple-produkt å få kode på, eller av annen grunn ikke får kode, så gå videre til steg 6 i guiden (neste steg).
    Slå av «Finn iPhone / iPad / Apple Watch» guide steg 5
  6. Du fikk ingen kode automatisk, og må få tilsendt en kode på SMS til mobilnummeret ditt. Om mobiltelefonen din ikke virker, så kan du flytte SIM-kortet over i en mobiltelefon som virker, for å kunne motta SMSen der. I skjermen under klikk først på «Mottok ingen kode» (1.), og videre på SMS (2.).
    Slå av «Finn iPhone / iPad / Apple Watch» guide steg 6
  7. Du vil så se skjermen under, hvor du får beskjed om at en SMS er sendt til ditt mobilnummer (1.). Skriv inn koden du får i feltet (2.).
    Slå av «Finn iPhone / iPad / Apple Watch» guide steg 7
  8. Velg om du vil stole på nettleseren eller ikke. En god regel er å stole på den dersom du bruker din egen datamaskin, og ikke stole på den dersom du bruker noen andres datamaskin. Klikk og fortsett.
    Dersom du ikke får denne meldingen, gå videre til steg 9 i guiden (neste steg).
    Slå av «Finn iPhone / iPad / Apple Watch» guide steg 8
  9. Nå er du logget inn i iCloud. Finn ikonet for «Finn iPhone» og klikk på det.
    Slå av «Finn iPhone / iPad / Apple Watch» guide steg 9
  10. Nå ser du skjermen hvor du kan slå av «Finn iPhone/iPad/ Apple Watch». Først så trykker du på «Alle enheter» øverst i midten av skjermen (1.) for å få opp en liste med alle produktene koblet til denne Apple-ID-en. Så finner du det rette produktet, og klikker på X-symbolet på høyre side av produktet (2.).
    Produktet må være offline, for at dette skal fungere(se punkt 4 under forberedelser øverst i guiden). Dersom produktet er online, og det ikke er noen måte å få det offline på, så må du først trykke «Slett iPhone/iPad/Watch» til høyre i bildet under, og vente til den prosessen er ferdig. Da vil produktet gå til offline, og så kan du utføre det slik det står forklart øverst i dette steget (10).
    Slå av «Finn iPhone / iPad / Apple Watch» guide steg 10
  11. Da gjenstår det bare å trykke «Fjern» i det siste vinduet som kommer opp på skjermen.
    NB: meldingen i vinduet kan variere. Men «Fjern» er uansett det riktige å trykke.
    Slå av «Finn iPhone / iPad / Apple Watch» guide steg 11
  12. Du har nå slått av «Finn iPhone / iPad / Apple Watch». Godt jobbet!
    Dersom du har utført dette fordi produktet ditt er hos et verksted, og verkstedet venter på at du skal slå av «Finn iPhone / iPad / Apple Watch». Så gi beskjed til verkstedet at dette nå er gjort, så de kan fortsette med service på produktet. Takk!

Står du fortsatt fast? Se en av artiklene under.

• Jeg husker ikke min Apple ID: https://support.apple.com/no-no/HT201354
• Jeg husker ikke mitt passord: https://support.apple.com/no-no/HT201487

Dersom du fortsatt står fast, så er siste mulighet å kontakte Apple direkte.

• Kontakt Apple: https://support.apple.com/no-no/HT204169
• Telefonnummer: 240 55 133

NB: Dette kan hverken verksteder eller butikker hjelpe deg med. De har hverken verktøy eller tilgang til nødvendige systemer. Man ta kontakt med Apple direkte.