Hva er en utbytteenhet?

Hva er en utbytteenhet, iPhone 8 Plus

Hva er en utbytteenhet?

Hvis du har vært i kontakt med et Apple verksted har du kanskje hørt om begrepet «Utbytteenhet», men hva er egentlig en utbytteenhet? I denne artikkelen får du svar på ofte stilte spørsmål, og hvordan du kan gå frem for å få reparert din enhet.

Hva er en utbytteenhet, iPhone 8 Plus

Er en utbytteenhet et nytt produkt?

Når man utfører en reparasjon i form av en utbytteenhet, er det bare selve enheten som blir byttet ut. Du får altså ikke et nytt produkt, men en ny enhet. Det betyr at ladere, kabler og annet tilbehør som følger med når du kjøper et nytt produkt i butikken, ikke vil følge med utbytteenheten. En utbytteenhet er laget for å være lik en helt ny enhet, men det kan ha vært en komponent, som f.eks. kamera som har blitt brukt tidligere. Alle slitedeler som batteri, glass, ramme og gitter er alltid helt nytt. Det er ikke mulig å se eller oppleve forskjellen mellom en utbytteenhet, og en som er kjøpt ny i butikken.

 

Er det mulig å endre modell eller farge?

Det er ikke mulig og velge en annen modell, farge eller lagringskapasitet på en utbytteenhet. Dette er fordi Apple bare sender ut utbytteenheter som er helt like de som blir levert inn. Det er heller ikke mulig å betale et mellomlegg for å endre noe på enheten. Man får altså kun bestilt opp en utbytteenhet som er helt lik den man leverer inn. Hvis du har et produkt med inngravering, er det mulig å velge dette bort fra den nye enheten.

 

Hvor lang tid tar en reparasjon?

Når det bestilles opp en ny enhet, tar det vanligvis 1-3 dager før vi mottar utbytteenheten og den er klar for henting. Apple Watch-enheter må alltid sendes inn videre til Apple før de byttes ut, og da tar det normalt 5-10 dager før den nye enheten er klar for henting. Hvis du sender inn enheten til oss via vår serviceportal, vil det ta litt ekstra tid i frakt frem og tilbake til verkstedet. Vi tilbyr lånetelefon som kan brukes mens du venter på utbytteenheten dersom du leverer inn en iPhone.

 

Hvor mye koster en utbytteenhet?

Prisen på en utbytteenhet varierer fra modell til modell. Det er ikke prisforskjeller på ulike farger eller lagringskapasitet innenfor den samme modellen. Du finner en oppdatert prisliste for utbytteenheter på alle modeller her: https://epleservice.no/service-og-priser/iphone/. Som regel er det lønnsomt å utføre en reparasjon i form av en utbytteenhet fremfor å kjøpe et nytt produkt.

 

Hvordan går jeg frem for å bestille opp en utbytteenhet?

For å få byttet ut den gamle enheten kan du levere eller sende inn enheten din til oss for reparasjon, så bestiller vi opp utbytteenheten så snart enheten har blitt undersøkt. Kom innom oss for å levere enheten din til reparasjon, eller send inn selv via vår serviceportal: https://serviceportal.epleservice.no/

Forsvinner innhold fra enheten min(meldinger, bilder, ol)?
Du vil altså få en helt annen enhet tilbake, og innholdet ditt vil ikke være på denne. For å beholde innholdet, kan man ta en sikkerhetskopi via iCloud eller iTunes på den gamle enheten, som man så kan overføre til den nye enheten. Dette kan man gjøre selv, eller du kan la verkstedet gjøre det for deg.

Er det noe garanti på reparasjonen?
Ja, på alle reparasjoner utført hos et Apple-autorisert verksted får du minimum 90-dagers garanti fra Apple på reparasjonen. I tillegg til dette, videreføres all garanti og reklamasjonsrett du hadde på ditt gamle produkt, som ofte er mye lenger enn 90 dager.